Leon Walvisch

Met ruim drie jaar commerciële ervaring en bijna tien jaar privé ervaring met social media, ben ik als digital native thuis in de mogelijkheden, ontwikkelingen en trends van social media. Een aardige portie creativiteit, ondernemerschap, enthousiasme en optimisme helpen mij om te denken in mogelijkheden en oplossingen. Ik ben geboren vlak voor de komst van het internet. Zodoende ben ik hiermee opgegroeid en ben ik actief (geweest) op fora, blogs, chatrooms en digitale werelden. Momenteel ben ik zelf het meest actief op Twitter, Facebok en LinkedIn. Ik ben altijd op zoek naar nieuwe platformen en verken hiervan de mogelijkheden.

Waar het begon

Mijn online carrière kwam in 2009 opgang na het succesvol afronden van mijn HAVO. Ik begon te werken bij online advertising- en licencing-bureau Red Chocolate. Hier kwam ik voor het eerst in aanraking met de commerciele kant van social media. Hier kreeg ik de kans om op 19 jarige leeftijd marketing en reclame campagnes te ontwikkelen en te verkopen aan grote organisaties. Gedurende mijn periode bij Red Chocolate heb ik niet alleen veel geleerd over social media en het zakelijk inzetten hiervan, maar ook over ondernemerschap en mijn persoonlijke kennis en kunde. In 2010 zag ik een verplaatsing op de commerciële markt. Mensen begonnen via social media ervaringen te ventileren over bedrijven, merken, producten en diensten. Sommige bedrijven speelden hier tactisch op in en begonnen op hun beurt via social media terug te praten tegen hun klanten. In mijn ogen is hier het fenomeen ‘Webcare’ ontstaan: klantenservice via social media. Toen waren het slechts een handjevol bedrijven die hier iets mee deden: ING, TNT, T-Mobile, etc. De een iets succesvoller dan de ander. Ik had toen het idee dat Webcare niet alleen relevant kon zijn voor bedrijven die daar veel tijd en geld in konden steken, maar ook voor het MKB. Na veel praten met ondernemers, bleek dat veel kleinere bedrijven geen tijd, geld, of expertise hadden om hiermee aan de slag te gaan. Interesse was er zeker wel. Maar dan moest het wel betaalbaar en kleinschaliger kunnen.

Whale Communication

Zodoende heb ik eind 2010 Whale Communication opgericht. Toen volledig gericht op het ontwikkelen, uitvoeren en overdragen van Webcare binnen het MKB. Al snel tijdens mijn eerste opdracht bij Achmea Innovatie zag ik dat Webcare niet de enige behoefte was binnen het bedrijfsleven. Er werd steeds meer gevraagd naar een totaalpakket voor social media: ontwikkeling, strategie, uitvoering, training, consultancy, marketing, etc. Vandaag de dag is Whale Communication en full service social media bureau met een sterk groei oogpunt. Mijn huidige doel is om Whale Communication uit te laten groeien tot een jong, dynamische en professioneel online marketing en communicatie bureau voor groot-, middelgroot- en kleinbedrijf. Voorlopig ben ik daar nog niet, maar ik zal die droom altijd vol passie najagen.